Projekty i wymiany

Rok szkolny 2018/2019

Weimar – Buchenwald

Kliknij, aby wyświetlić więcej informacji

Projekty zespołu przyrodniczego

Chemia
* 14 listopada 2017r. klasa 2D, o profilu biologiczno chemicznym, uczestniczyła w  zajęciach laboratoryjnych  na  Wydziale Chemii  Uniwersytetu Warszawskiego, prowadzonych  przez pracowników  UW i studentów  piątego roku chemii.
* 27 listopada 2017r. klasa 2D, o profilu biologiczno chemicznym,  uczestniczyła w zajęciach  dydaktyczno – laboratoryjnych  na SGGW, prowadzonych przez pracownika SGGW – naszą absolwentkę .
* 16 lutego 2018r. klasa 1C uczestniczyła  w zajęciach laboratoryjnych  oraz lekcji muzealnej w  Muzeum Marii Skłodowskiej – Curie.
* 6 kwietnia  2018 r. odbyły się zajęcia laboratoryjne  wraz  z lekcją muzealną   ( Promieniotwórczość ) dla klasy  1C .
* 22 i 29 listopada 2018 roku klasy – 1D i 2C, o profilu biologiczno-chemicznym,uczestniczyły w zajęciach laboratoryjnych z chemii i lekcji muzealnej w Muzeum Marii Skłodowskiej-Curie. 
* 1 kwietnia 2019 r. klasa 2C zajęcia laboratoryjne na SGGW, w ramach współpracy z uczelnią.
* 3 kwietnia 2019 r. klasa 1D uczestniczyła w zajęciach laboratoryjnych w Muzeum Marii Skłodowskiej-Curie.

Fizyka 

* 10 listopada  2017r. – zajęcia w pracowni fizyki Uniwersytetu Warszawskiego .
*  08 grudnia 2017r.- zajęcia w pracowni fizyki UW .
* 16 marzec 2018r. – zajęcia w pracowni fizyki UW.
20 kwietnia 2018r.-zajęcia w pracowni fizyki UW.

Biologia

* 12 stycznia 2018r.- zajęcia laboratoryjne pt. Superstruktury komórki  w Biocentrum Edukacji Naukowej .
* Olimpiada przyrodnicza dla klas pierwszych ( pierwszy etap odbył się 12 marca 2018 ).19 grudnia 2018r. klasa  III D miała okazję zwiedzić wystawę „Body World” w PKiN. Relacja z wyjścia na wystawę

Rok szkolny 2015/2016

Projekt edukacyjny „Zachować pamięć – Erinnerung bewahren”

W dniach 01 – 08 września 2015 roku uczniowie klasy IE oraz 2E brali udział, wspólnie z niemieckimi partnerami z Wilhelm-Hittorf-Gymnasium z Münster, w projekcie edukacyjnym „Zachować pamięć – Erinnerung bewahren” w Weimarze/Buchenwaldzie.

Podczas pracy nad projektem zwiedziliśmy obóz koncentracyjny w Buchenwaldzie, podczas zajęć teoretycznych z pracownikami dydaktycznymi placówki szkoleniowej poznaliśmy m.in. historię rozwoju  ideologii nazistowskiej w Niemczech.

Podczas zajęć praktycznych w małych polsko-niemieckich grupach roboczych poznawaliśmy codzienne życie więźniów. Przygotowaliśmy wspólnie z niemieckimi kolegami „wycieczkę” po Weimarze, z uwzględnieniem najważniejszych miejsc związanych z nazizmem podczas II. wojny światowej.

Podczas pobytu w Erfurcie zwiedziliśmy muzeum w byłej fabryce „Topf & Söhne”, która w czasie wojny produkowała metalowe element do krematoriów.

Koniec projektu to wizyta w domu Goethego i w Bibliotece Księżnej Anny Amalii.

Zapraszamy do obejrzenia zdjęć z naszego pobytu w Weimarze/Buchenwaldzie, który współfinansowany był przez Polsko Niemiecką Współpracę Młodzieży i Bethe – Stiftung.

Projekt Wege zur Erinnerung

W dniach 10-17 września 2015 roku uczniowie naszej szkoły pod kierunkiem prof. Ewy Kucharskiej oraz prof. Mariusza Słoki brali udział wspólnie z niemieckimi kolegami z Helmholz Gymnasium z Hilden w projekcie ,,Wege zur Erinnerung”. Zapraszamy do obejrzenia zdjęć dokumentujących projekt.

Rok szkolny 2014/2015

Projekt Karyntia

W maju 2015 r. mieliśmy możliwość (uczniowie klas drugich) wziąć udział w tygodniowym wyjeździe  projektowym do Karyntii. Karyntia do położony najbardziej na południe kraj związkowy Austrii.

Był to już piąty wyjazd organizowany przez nasze liceum. Mieszkaliśmy w położonym ponad 2000 m n.p.m. hotelu Alpinus w miejscowości Treffen.

Codziennie  wyruszaliśmy na całodzienne zwiedzanie ciekawych miejsc.  Trudno spamiętać wszystkie punkty programu: wspaniałe miasta Wiedeń, Klagenfurt – stolica Karyntii oraz Wenecja; zamki i ruiny, egzotyczne zwierzęta,  wysokogórskie trasy, punkty widokowe,  łąki alpejskie, wodospady, … Do tego wspaniała pogoda, słoneczna i ciepła. No i dobre jedzenie.
A wieczorem … prace projektowe w języku niemieckim:  wybór i opis zdjęć na konkurs fotograficzny, opracowanie wyników ankiet i sondaży, quizy. W ruch poszły długopisy, pisaki i nożyczki.

Było super. Wróciliśmy zadowolenia i pełni wrażeń. Austria jest pięknym krajem. Na pewno tu jeszcze wrócimy!

Rok szkolny 2013/2014

Po raz czwarty uczniowie klas drugich naszego liceum brali udział w projekcie KARYNTIA.

Karyntia to położony najbardziej na południu kraj związkowy Austrii. Celem tygodniowego wyjazdu jest poznanie tego pięknego kraju, ciekawych  miejsc, zabytków, historii, kultury, kontakt z żywym językiem oraz poszukiwanie polskich śladów.
Co zobaczyliśmy w tym roku? Wiedeń – i to dwa razy. Byliśmy w pałacu Schönbrunn, letniej siedzibie rodu Habsburgów i jego pięknych ogrodach. Zwiedzaliśmy wiedeńską starówkę i Kahlenberg, wzgórze, z którego polski król Jan III Sobiecki kierował obroną Wiednia. Byliśmy również gośćmi w eleganckim domu towarowym Peek&Cloppenburg.

Karyntia to przepiękna górzysta kraina, pełna lasów, łąk, jezior, rzek i wodospadów. Mając do dyspozycji autokar i panów kierowców, speców od jazdy po alpejskich szlakach, docieraliśmy do ciekawych przyrodniczo miejsc. Hitem wyprawy po takiej wysokogórskiej drodze było dotarcie do imponującej tamy Malta, która wznosi się na wysokość 200 metrów i spiętrza taką ilość wody, która starczyłaby na wypełnienie wanien dla 1,4 miliarda osób. Ciekawym miejscem okazał się również BIOS – mały ośrodek naukowy parku przyrodniczego, w którym w interaktywny sposób można  badać cuda otaczającej nas natury. BonsaiMuseum to piękny ogród pełny drzewek bonsai, z których najstarsze ma ponad 150 lat! Właściciel muzeum, prawdziwy pasjonat i filozof, zapoznał nas z tym wymagającym ogromnej cierpliwości hobby.  Affenberg to jedyne tego rodzaju miejsce, gdzie można obserwować żyjące na wolności małpy makaki. Czy wiedzieliście, że to jedyny gatunek małp, które potrafią nie tylko pływać, ale także nurkować do 3 metrów?
Między tymi przyrodniczymi wycieczkami zwiedziliśmy również miasta Klagenfurt i Villach. W Klagenfurcie byliśmy w zaprzyjaźnionej szkole waldorfskiej. Ciekawostką szkoły tego systemu jest na przykład to, że nauka odbywa się blokami, tzn. przez 2, 3 tygodnie uczniowie koncentrują się tylko na jednym przedmiocie, a potem przechodzą do kolejnego. Przykłada się tam również ogromną wagę do kształcenia muzycznego, artystycznego i rękodzielniczego. Nie korzysta się natomiast z nowoczesnych mediów, jak Internet, komputery czy tablice interaktywne. Atrakcją turystyczną Klagenfurtu są również Minimundus oraz Reptilien Zoo. Minimundus to niewielki park, w którym zgromadzono ponad 200 słynnych budowli z całego świata – w skali 1:150. Wśród nich nie zabrakło również miniatury Zamku Królewskiego z warszawskiej Starówki.   Między jedną atrakcją a drugą uczniowie przeprowadzali krótkie wywiady.

Po całym dniu pełnym zwiedzania, oglądania i podziwiania wracaliśmy do hotelu na posiłek i spacer i przystępowaliśmy do realizacji projektów. Co dzień były to inne karty pracy, które należało opracować: quiz o Austrii, ankiety z wywiadami, rysunki i szkice, przepis na austriacki specjał, słowniczek austriacyzmów, czyli wyrazów, które są używane tylko w Austrii.  Co wieczór wybierane były Zdjęcia Dnia z komentarzem.   W ostatni wieczór   zostały rozdane nagrody – słodkie talary – w kategoriach: „Najlepsze zdjęcie”, „Najlepszy plakat”, „Gra miejska” oraz „Quiz o Austrii”. Nie brakło również dyskoteki, na czas której Pan Kucharz wystąpił w roli Super Didżeja. Zapraszamy do naszej galerii zdjęć:)

Rok szkolny 2012/2013

Projekt Solidarność to nie tylko „Solidarność”

Opis realizacji projektu
Opis realizacji projektu

Projekt Berlin – Drezno – Weimar

W dniach 24-30.04.2013 realizowaliśmy projekt Berin-Drezno-Weimar, w którym udział brali uczniowie naszego liceum z klas 2A i 2B.

Pierwszym przystankiem naszego wyjazdu był Berlin, który pozytywnie zaskoczył nas swoją bogatą ofertą kulturalną. W stolicy Niemiec zwiedziliśmy: Pergamonmuseum, Reichstag oraz Alexander Platzt. Przedstawicielka uniwersytetu Humboldta oprowadziła nas i opowiedziała historię uniwersytetu. Wyjaśniła nam również warunki przyjmowania nowych studentów. Kolejnym punktem programu była wizyta w szkole „Robert Jung Oberschule”, gdzie spotkaliśmy się z dyrektorem i naszymi rówieśnikami. Jest to jedyna z niewielu placówek edukacyjnych w Berlinie, w której drugim językiem nauczania jest język polski.

Niezwykle interesującym dla nas miejscem, z historycznego punktu widzenia, był dworek Cecilienhof. Odbyła się tam konferencja Poczdamska, na której zadecydowano o powojennych granicach naszego kraju. W Poczdamie zauroczył nas również pałac i park w Sanssouci.

Po trzydniowym pobycie w Berlinie udaliśmy się do Drezna. To niezwykle malownicze miasto prezentuje zabytki architektury barokowej: zespół pałacowy Zwinger, w którym znajdują się liczne muzea. Odbyliśmy krótką wycieczkę do zapierającej dech w piersiach krainy o nazwie Szwajcaria Saksońska.

Ostatni dzień spędziliśmy w Weimarze podążając tropami Goethego i Schillera.

Celem naszego wyjazdu była realizacja projektu dotyczącego wiedzy o Niemczech. Przez cały wyjazd zbieraliśmy informacje, przeprowadzając ankiety i prowadząc rozmowy z tubylcami.

Tekst: Paulina Kotlarska, Paulina Mitek 2A oraz prof. Edyta Radziszewska
Zdjęcia: Magda Bardłowksa, Justyna Garnier, prof. Zbigniew Stępień